4 czerwca 2025 r. odbyła się sesja Rady Gminy Siepraw Nr XIII na której radni podjęli kilka ważnych uchwał związanych z podsumowaniem roku 2024. Po przedstawieniu przez Wójta Tadeusza Pitalę Raportu o stanie Gminy w 2024 roku i krótkiej debacie, Rada udzieliła Wójtowi wotum zaufania. Następnie radni zatwierdzili sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Siepraw za 2024 rok, a w konsekwencji podjęto jednomyślnie uchwałę w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Siepraw z tytułu wykonania budżetu Gminy Siepraw za 2024 rok.
Nieco wcześnie Rada Gminy przyjęła sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego za 2024 rok Gminnej Biblioteki Publicznej w Sieprawiu, a także Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Sieprawiu.
Ważnym punktem wczorajszych obrad było przyjęcie uchwały w sprawie podjęcia rezolucji wyrażającej sprzeciw wobec planowanego przebiegu drogi ekspresowej S7 przez Gminę Siepraw. Związane było to z pojawieniem się w dniu 31 maja medialnego „przecieku” wariantów przebiegu trasy S7 i dużym prawdopodobieństwem lokalizowania większości z nich na terenie Gminy Siepraw. Radni i Wójt na Wspólnej Komisji w poniedziałek 2 czerwca przedyskutowali temat, podtrzymując dotychczasową linię sieprawskiego samorządu, przeciwstawiającą się takiemu przebiegowi przyszłej drogi ekspresowej, a następnie 4 czerwca Wójt Tadeusz Pitala wraz ze swoim Zastępcą Piotrem Nowakiem odbyli spotkanie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. W efekcie tych działań Zastępca Wójta przygotował rezolucję sprzeciwiającej się trasie S7 przez Gminę Siepraw i przedstawił podczas obrad Rady Gminy, którą następnie Radni przyjęli jednogłośnie. Rezolucję otrzyma GDDKiA w Krakowie oraz zostanie ona przesłana do wiadomości: Ministrowi Infrastruktury, posłom i senatorowi z naszego rejonu, Wojewodzie Małopolskiemu, Marszałkowi Województwa, a także Staroście Myślenickiemu.
Treść rezolucji podjętej przez Radę Gminy:
W związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej nowymi wariantami przebiegu trasy drogi S7 na odcinku Kraków - Myślenice, Rada Gminy Siepraw, w porozumieniu z Wójtem Gminy Siepraw, wyraża stanowczy sprzeciw wobec planów dotyczących przebiegu tej trasy przez Gminę Siepraw z poniżej wymienionych względów:
1. W przypadku poprowadzenia trasy S7 przez Gminę Siepraw istnieje konieczność / prawdopodobieństwo budowy dodatkowo Beskidzkiej Drogi Integracyjnej na terenie Gminy Siepraw. Gmina zostałaby podzielona zarówno przez tą trasę, a także dodatkowo przez S7. Gmina Siepraw jest jedną z mniejszych gmin w Małopolsce – powierzchnia Gminy to 31,85 km2. Dla porównania średnia powierzchnia gminy w woj. małopolskim to 83,42 km2, a średnia powierzchnia gminy w Polsce to 126,18 km2. Dodatkowo o jednym z najwyższych zagęszczeń ludności w Małopolsce - 292 os/km2.
Zlokalizowanie ww. dwóch tras w takim terenie rodziłoby szereg problemów:
- Powodowałoby konieczność wyburzenia wielu domów, zakładów pracy, budynków użyteczności publicznej, a co za tym idzie wysiedleń oraz utratę miejsc pracy osób, które związały swoje życie z Gminą Siepraw.
- Spowodowałoby dezintegrację przestrzenną tak małej Gminy, a co za tym idzie dezintegrację komunikacyjną i społeczną. W skrajnym przypadku dezintegracja ta spowodowałby de facto likwidację Gminy Siepraw jako odrębnego tworu terytorialnego i samorządowego.
- Utrudniłoby oraz zwiększyłoby koszty komunikacji pomiędzy poszczególnymi częściami Gminy, podzielonej trasami ekspresowymi. Oddzieliłoby centrum administracyjne Gminy (Urząd Gminy, GOPS i COS Bank Spółdzielczy, stok narciarski, centrum handlowe) od części Sieprawia, gdzie zlokalizowany jest Dom Kultury i Biblioteka Gminna, Szkoła Podstawowa, Przedszkole, żłobek (w trakcie realizacji), centrum handlowe, kościół parafialny, cmentarz.
- Likwidowałoby tereny rekreacyjne wzdłuż rzeki Sieprawka („Słoneczny Park” z boiskami sportowymi – trawiastymi oraz ze sztuczną nawierzchnią, kortami tenisowymi, placami zabaw, siłownią zewnętrzną, ścieżkami rowerowymi), z których to terenów korzystają mieszkańcy, turyści, a także Przedszkole, Szkoła Podstawowa oraz Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Sieprawiu. Wyżej wymienione inwestycje zostały wykonane w ostatnich latach w dużej mierze przy udziale środków unijnych i rządowych;
- Likwidowałoby budynek z placówką Poczty Polskiej, strażnicę OSP Siepraw, boisko trawiaste LKS Karpaty z zadaszonymi trybunami i nowo powstającym budynkiem klubowym;
- Zwiększyłoby zanieczyszczenie powietrza na terenie Gminy, którego jakość i tak jest niezadowalająca w wyniku działania niskiej emisji oraz gęstej sieci dróg powiatowych i gminnych (dane z gminnego monitoringu powietrza Airly). Dodatkowo lokalizacja trasy BDI w dolinie rzeki pogłębiłoby ten problem (stagnacja powietrza).
- Zlikwidowałoby zabytkowy pierwszy sieprawski Kościół św. Marcina z I połowy XVII w., który jest wpisany do Rejestru Zabytków i znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej (na planowanej trasie BDI).
- Stworzyłoby bariery migracyjne dla zwierząt pomiędzy Pogórzem Wielickim, a Beskidami i Doliną Raby.
2. Trasa wariantu „wschodniego” przebiegałaby przez miejscowości Zakliczyn i Czechówka, których mieszkańcy stosunkowo niedawno byli wysiedlani pod budowę Zbiornika Dobczyckiego, co spowodowało poczucie wyrządzenia krzywdy ze strony Państwa, gdyż Państwo nie wywiązało się ze zobowiązań: budowa kanalizacji, wodociągów, boiska sportowego, szkoły podstawowej, jako rekompensaty za poniesione straty oraz wprowadzone ograniczenia użytkowania gruntów. Lokalizowanie w tym samym miejscu trasy S7 spowoduje z ww. względów silną reakcje społeczna, która będzie się tylko nasilać.
3. Przebiegające warianty trasy S7 przez Gminę Siepraw lokalizowane są w pobliżu Zbiornika Dobczyckiego – rezerwuaru wody pitnej dla Krakowa i wielu gmin, w tym Gminy Siepraw, a także w sąsiedztwie Sieprawki, która leży w strefie ochrony pośredniej ujęcia wody dla Skawiny. Lokalizacja trasy S7 zwiększa ryzyko katastrofy ekologicznej podczas wypadku komunikacyjnego. Zbiornik Dobczycki to także ważne miejsce pod kątem przyrodniczym – występuje tu ponad 240 gatunków ptaków, których koncentracje sięgają jednorazowo 4000 osobników oraz wiele innych zwierząt (vide ptaki.dobczyce.pl).
4. Warianty trasy S7 przebiegające przez Gminę Siepraw wydają się być nieefektywne ekonomicznie, poprzez większą długość trasy, konieczność budowy dodatkowego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), konieczność zaplanowania tuneli oraz obsługujące mniejszy ruch niż warianty „zachodnie”. Wydłużenie drogi BDI wydaje się nie mieć uzasadnienia, gdyż wydłuża drogę do Krakowa – większość użytkowników skorzysta z obecnej drogi krajowej nr 7 („Zakopianki”). Szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej w jakiej jest Polska wariant przebiegu trasy S7 powinien być jak najtańszy (najkrótszy) i jak najbardziej efektywny w sensie przejęcia ruchu z obecnej drogi nr 7.
5. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała rezerwę terenu pod przebieg trasy S7 z Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Siepraw ok. roku 2000. Tereny te zostały przeznaczone w PZP na inne cele i fizycznie zagospodarowane. Optymalnym wydaje się szukanie przebiegu trasy S7 tam gdzie istnieją takie rezerwy terenu w PZP poszczególnych gmin, co ograniczy protesty społeczne oraz koszty (brak konieczności przesiedleń).
Mając na uwadze powyższe argumenty Rada Gminy Siepraw wyraża zdecydowany sprzeciw przeciwko przebiegowi trasy S7 po terenie Gminy Siepraw, gdyż jest to rozwiązanie ze wszech miar nieracjonalne, nieekonomiczne, nieefektywne oraz zagrażające dezintegracją naszej małej Gminy.
Rada Gminy Siepraw rekomenduje lokalizację przebiegu trasy S7 po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 7 tzw. „Zakopianki”, gdyż będzie to wariant najbardziej ekonomiczny, efektywny i budzący najmniej kontrowersji społecznych, ponieważ posiada rezerwę terenu pod jej rozbudowę.