Utrzymanie ośrodka pomocy społecznej jest zadaniem własnym gminy. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej gmina otrzymuje dofinansowane ze środków budżetu państwa.
Dotacja przeznaczona jest na wydatki bieżące, związane z obsługą takich zadań jak:
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
- dożywianie dzieci,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wojewoda Małopolski przyznał Gminie Siepraw środki finansowe na rok 2021 w formie dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 52 190,00 zł przeznaczonej na dofinansowanie zadania własnego gminy polegającego na utrzymaniu ośrodka pomocy społecznej. Planowany koszt realizacji zadania w roku 2021 wynosi 560 534,00zł.
Program jest programem wspierania finansowego gmin w zakresie realizacji zadań własnych o charakterze obowiązkowym określonych w ustawie o pomocy społecznej polegającym – zgodnie z zapisami programu – na zapewnieniu pomocy w formie posiłku bądź świadczenia pieniężnego za zakup posiłku lub żywności bądź świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych wszystkim osobom jej potrzebującym, a w szczególności: dzieciom, uczniom, młodzieży, osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym i samotnym – spełniającym kryteria dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej.
Zadanie jest dofinansowane ze środków budżetu państwa. Wojewoda małopolski w ramach zawartej z Gminą umowy przekazuje Gminie Siepraw środki finansowe w formie dotacji celowej w wysokości 45 282,00 zł z przeznaczeniem na realizacje programu w 2021r. (moduł 1 i 2). Planowany koszt realizacji zadania w 2021 r. wynosi 109 000,00 zł
Realizatorem Programu na terenie Gminy Siepraw jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieprawiu
Dotacja jest przeznaczona na dofinansowanie zadania własnego beneficjenta dotacji wynikającego z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej, tj. na wypłatę dodatku w wysokości 250 zł miesięcznie na pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, realizującego prace socjalną w środowisku w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 29 maja 2021 r.
Celem dotacji jest wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w realizacji zadania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 18 ustawy o pomocy społecznej
Zgodnie z umową nr 577/OPS/2021 zawartą pomiędzy Gminą Siepraw, a Skarbem Państwa – Wojewodą Małopolskim na realizacje zadania z budżetu państwa przyznano środki w wysokości 3 288,00 zł.
Planowany całkowity koszt realizacji zadania wynosi: 4 110,00 zł
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieprawiu w związku z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2020r., poz. 821 ze zm.) oraz ustawy z dnia 4 listopada 2016r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2020r., poz. 1329) zatrudnia asystenta rodziny. Do zadań asystenta rodziny należy:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11 ust. 1, ust 1a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
- realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem";
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny;
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną
- sporządzanie, na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach;
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
Wojewoda Małopolski przyznał Gminie Siepraw środki finansowe z Funduszu Pracy w wysokości 1 000,00 zł. na rok 2021, z przeznaczeniem na dofinansowanie w formie jednorazowego dodatku do wynagrodzenia dla asystenta rodziny.
Całkowity koszt realizacji zadania wynosi: 33 633,40 zł.
NAZWA PROGRAMU: Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej – edycja 2023
DOFINANSOWANIE: 79 713,00 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 79 713,00 zł
Czas realizacji Programu: 2023 r.
Gmina Siepraw informuje, że przystąpiła do realizacji Programu ,,Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej” – edycja 2023 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” skierowany jest do:
- dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenia równoważne do wyżej wymienionych.
Usługi asystenta w szczególności będą polegać na pomocy asystenta w:
- wyjściu, powrocie lub dojazdach w wybrane przez uczestnika miejsce;
- wykonywaniu czynności dnia codziennego dla uczestnika Programu;
- załatwianiu spraw urzędowych;
- korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy itp.);
- zaprowadzaniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawnościach do placówki oświatowej lub przyprowadzaniu ich z niej.
Gmina Siepraw otrzymała od Wojewody Małopolskiego środki finansowe w formie dotacji celowej w wysokości 78 150,00 zł na świadczenie usług asystenckich oraz 1 563,00 zł na pokrycie kosztów obsługi programu.
NAZWA PROGRAMU: Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej – edycja 2022
DOFINANSOWANIE: 77 877,00 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 77 877,00 zł
Czas realizacji Programu: 2022 r.
Gmina Siepraw informuje, że przystąpiła do realizacji Programu ,,Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej” – edycja 2022 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” skierowany jest do:
- dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenia równoważne do wyżej wymienionych.
Usługi asystenta w szczególności będą polegać na pomocy asystenta w:
- wyjściu, powrocie lub dojazdach w wybrane przez uczestnika miejsce;
- wykonywaniu czynności dnia codziennego dla uczestnika Programu;
- załatwianiu spraw urzędowych;
- korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy itp.);
- zaprowadzaniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawnościach do placówki oświatowej lub przyprowadzaniu ich z niej.
Gmina Siepraw otrzymała od Wojewody Małopolskiego środki finansowe w formie dotacji celowej w wysokości 76 350,00 zł na świadczenie usług asystenckich oraz 1 527,00 zł na pokrycie kosztów obsługi programu.