Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieprawiu
Kierownik Marzena Ignacok - tel. 12 37 21 826
ul. Kawęciny 28, 32 - 447 Siepraw
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieprawiu
Kierownik Marzena Ignacok - tel. 12 37 21 826
ul. Kawęciny 28, 32 - 447 Siepraw
Świetlica Środowiskowa jest placówka wsparcia dziennego, przeznaczona dla dzieci w wieku 5 -16 roku życia mieszkających w Gminie Siepraw. Placówka zapewnia organizację czasu wolnego, pomoc w nauce, organizację zabaw. Prowadzone zajęcia i konkursy oraz zajęcia tematyczne ukierunkowane są na profilaktykę i pomoc dziecku i rodzinie w radzeniu sobie z życiowymi problemami i kryzysami związanymi z relacjami z rówieśnikami, szkolnymi i rodzinnymi.
Kontakt:
Kierownik Świetlicy Środowiskowej Sieprawiu Wioletta Żelazna
Adres: ul. Ks. J. Przytockiego 10, 32-447 Siepraw
Budynek Zespołu Placówek Oświatowych w Sieprawiu
Pomoc materialna o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
Stypendium Szkolne przysługuje:
Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje:
Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego wraz z wymaganymi dokumentami składa się do dnia 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich oraz kolegiów pracowników służb społecznych do dnia 15 października.
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - pracownicy socjalni
ul. Kawęciny 28, 32- 447 Siepraw pok. 3
Budynek po byłym Posterunku Policji
Tel. 12 37 21 801, 12 37 21 825, 12 37 21 800 wew. 832
Zgodnie z Art. 9d. 1. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w Rodzinie podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskiej Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
Procedura „Niebieskiej Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie (art. 9d.2).
Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w Rodzinie (art. 9d. 4.).
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Kawęciny 30, 32- 447 Siepraw pok. 13 (budynek Urzędu Gminy)
Samodzielny referent Celina Michalik
e-mail: cmic@siepraw.pl
tel. 12 37 21 827
Karta Dużej Rodziny to system zniżek i dodatkowych uprawnień w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych dla rodzin z co najmniej trojgiem dzieci. Jej posiadacze mają możliwość tańszego korzystania z oferty instytucji kultury, ośrodków rekreacyjnych czy księgarni na terenie całego kraju. Posiadanie Karty ułatwia więc dużym rodzinom dostęp do rekreacji oraz obniża koszty codziennego życia.
W praktyce Karta Dużej Rodziny zapewnia zniżki przy zakupie jedzenia i kosmetyków, odzieży i obuwia, książek, zabawek oraz paliwa. Obniża także koszty rachunków za usług telekomunikacyjne czy bankowe. Pozwala na tańsze przejazdy pociągami i komunikacją publiczną w wybranych miejscowościach. Karta przysługuje niezależnie od uzyskiwanych dochodów rodzinom z co najmniej trójką dzieci:
• w wieku do ukończenia 18 roku życia,
• w wieku do ukończenia 25 roku życia, w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej,
• bez ograniczeń wiekowych, w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności
Od dnia 1 stycznia 2019 roku Karta Dużej Rodziny przysługuje również rodzicom i małżonkom rodziców, którzy mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci, bez względu na wiek tych dzieci w chwili składaniu wniosku o Kartę Dużej Rodziny.
Od dnia 9 czerwca 2021 roku osoby, którym przyznano prawo do Karty Dużej Rodziny i posiadające ważny polski dowód osobisty w przypadku dorosłej osoby oraz posiadające mLegiytymację szkolną w przypadku dziecka mogą wyświetlać Kartę Dużej Rodziny w bezpłatnej aplikacji mObywatel.
Więcej informacji o Karcie Dużej Rodziny i przysługujących zniżkach można przeczytać na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Znajdują się tam także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
https://www.gov.pl/web/rodzina/karta-duzej-rodziny...
OPŁATY
Wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny podlega opłacie w wysokosci 13,00 zł natomiast domówienie tradycyjnej formy Karty Dużej Rodziny podlega opłacie w wysokości 10,00 zł.
Wpłaty z tytułu opłaty za wydanie duplikatu/domówienia tradycyjnej formy Karty Dużej Rodziny należy dokonać na rachunek bankowy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sieprawiu (np. na poczcie, przelewem bankowym). Potwierdzenie wniesienia opłaty należy dołączyć do wniosku. NUMER KONTA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SIEPRAWIU UL. KAWĘCINY 30, 32-447 SIEPRAW 55 8591 0007 0240 0000 0215 0001 z dopiskiem w tytule wpłaty:
Duplikat Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny oraz dane osoby, dla której duplikat ma zostać wydany/domówienia tradycyjnej formy Karty Dużej Rodziny oraz dane osoby, dla której karta ma zostać wydana.
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Kawęciny 30, 32- 447 Siepraw pok. 13 (budynek Urzędu Gminy)
Samodzielny referent Celina Michalik
e-mail: cmic@siepraw.pl
tel. 12 37 21 827
Program Sieprawska Karta Dużej Rodziny skierowany jest do rodzin wielodzietnych zamieszkujących na terenie Gminy Siepraw, posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny. W ramach programu przewidziane są dopłaty do jednego zakupionego biletu imiennego, okresowego komunikacji publicznej dla dzieci i młodzieży pobierających naukę w szkołach ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych lub studiujących w wysokości 50 % kosztów biletów okresowych.
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Kawęciny 30, 32- 447 Siepraw pok. 13 (budynek Urzędu Gminy)
Samodzielny referent Celina Michalik
e-mail: cmic@siepraw.pl
tel. 12 37 21 827
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
Dodatek mieszkaniowy przysługuje wymienionym wyżej osobom jeżeli
średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w
okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie
dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w
gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie
wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Kawęciny 30, 32- 447 Siepraw pok. 13 (budynek Urzędu Gminy)
Dodatek energetyczny przysługuje odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej.
Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej - to osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.
Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku energetycznego:
Wysokość dodatku energetycznego.
Wysokość dodatku energetycznego ogłaszana jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku na kolejne 12 miesięcy. Wysokość świadczenia uzależniona jest od liczby osób w gospodarstwie domowym.
Od dnia 1 maja 2018 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. wynosi:
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Kawęciny 30, 32- 447 Siepraw pok. 13 (budynek Urzędu Gminy)
Asystent rodziny jest codziennym towarzyszem rodziny, która nie potrafi samodzielnie pokonać różnych trudności życiowych, głównie problemów opiekuńczo-wychowawczych.
Wsparcie asystenta jest przyznawane bez względu na dochód rodziny, nie trzeba spełniać żadnych kryteriów dochodowych. Asystenta rodziny może mieć także przyznana rodzina, z której odebrano dziecko. Jego praca skupia się wówczas na tym, by stworzyć w rodzinie warunki pozwalające na powrót do niej odebranego dziecka.
Asystent rodziny zdobywszy zaufanie rodziny niezaradnej życiowo, wkracza w ich codzienne życie w miejscu ich zamieszkania i stara się wzmocnić ich zasoby, sprawić, by w przyszłości rodzina potrafiła samodzielnie rozwiązywać swoje problemy.
W czasie wspólnych działań z członkami rodziny:
Asystent rodziny spotyka się z rodziną w domu rodziny oraz czasem towarzyszy członkom rodziny do instytucji. Początkowo spotyka się z rodziną często, potem coraz rzadziej. Asystent rodziny prowadzi dokumentację, planuje z rodziną, co i jak zrobić oraz pisze sprawozdania z wykonanych działań. Współpracuje z innymi pracownikami różnych instytucji pracującymi z rodziną dla dobra całej rodziny, a przede wszystkim, aby dzieci czuły się dobrze i bezpiecznie w rodzinie.
Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 4 listopada 2016 roku o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2016 roku poz.1860), zwanej dalej ustawą „Za życiem”, poszerzył się obszar działań asystenta rodziny poprzez przypisanie mu funkcji koordynatora kompleksowego wsparcia (poradnictwa) dla kobiet w ciąży i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży powikłanej, kobiet w sytuacji niepowodzeń położniczych oraz wsparcia rodzin dzieci, u których zdiagnozowano „ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą ich życiu, która powstała w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu”. Ponadto do działań asystenta należy współpraca z innymi służbami z różnych systemów, w tym z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych, pracującymi na rzecz kobiety w ciąży i jej rodziny.
Każda kobieta w ciąży i jej rodzina może skorzystać z pomocy i wsparcia asystenta rodziny.
Asystent rodziny:
Przykładowe formy wsparcia oferowane przez asystenta rodziny:
Kontakt:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - Asystent rodzinny Wioletta Żelazna (tel. 798 764 389)
ul. Kawęciny 28, 32- 447 Siepraw pok. 3
Budynek po byłym Posterunku Policji
Tel. 12 37 21 801, 12 37 21 825, 12 37 21 800 wew. 832
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej do dnia złożenia wniosku powinna uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Wydanie zaświadczenia następuje na żądanie osoby fizycznej.
Wymagane dokumenty:
1. wniosek o wydanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
2. dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
3. w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne
Ważne: Komunikat w sprawie corocznej przerwy w wydawaniu zaświadczeń.
Dla potrzeb wydania zaświadczenia, do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, z gospodarstwa rolnego przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłoszonego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1256 i 1309), które publikowane jest nie później niż do dnia 23 września każdego roku.
W związku z powyższym, każdego roku, w okresie od 1 sierpnia do dnia publikacji obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, tj. nie później niż do 23 września, gmina nie będzie miała możliwości ustalenia wysokości dochodu z gospodarstwa rolnego i nie będzie mogła wydać zaświadczenia o dochodach osobie fizycznej, jeżeli członek jej gospodarstwa domowego uzyskuje dochody z gospodarstwa rolnego.
Wniosek można złożyć osobiście w siedzibie tutejszego Ośrodka, przesłać pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem platformy ePuap
Dodatkowe informacje:
1. Żądanie wydania zaświadczenia można złożyć w sytuacji, kiedy dokument ten jest wymagany przez NFOŚ lub WFOŚ w celu przyznania dofinansowania, co strona poświadcza składając stosowne oświadczenie na formularzu wniosku.
2. Poprzez gospodarstwo domowe należy rozumieć:
3. Sposób liczenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego uzależniony jest od terminu złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia zostanie złożony w okresie:
4. Dochód liczony jest w oparciu o wybrane przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych i uwzględnia.
Podstawa prawna:
1. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.);
2. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 02.10.2020 r. w sprawie określenia wzoru żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wzoru tego zaświadczenia (Dz. U. 2020 r. poz. 1713).
Odbiorcy w gospodarstwach domowych, którzy wykorzystują do ogrzewania paliwa gazowe – gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy, niezależnie od ich przeznaczenia mogą ubiegać się o refundację podatku VAT opłaconego od zużytego paliwa gazowego.
Refundacja podatku VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Można się o nią ubiegać już po otrzymaniu i opłaceniu pierwszej faktury za paliwo gazowe.
Kto może ubiegać się o refundację?
O refundację podatku VAT mogą się ubiegać osoby, które używają paliw gazowych do celów grzewczych i poniosły koszty zakupu tego paliwa. Wnioskodawcą zatem musi być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury (osoba na którą wystawiona jest faktura).
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku nowego głównego źródła ogrzewania zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
Termin składania wniosku
Ostatni wniosek należy złożyć do 29 lutego 2024 r. lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych. Zwrot VAT od gazu przysługuje na podstawie opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Wniosek
Wnioski przyjmowane będą w formie tradycyjnej w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sieprawiu ul. Kawęciny 30 oraz w formie elektronicznej przez platformę ePuap. Wniosek elektroniczny opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
BŁĄÐ: nie znaleziono widgetu o nazwie airly
Na skróty