W dniach 6-7 maja 2019 r. w Zespole Placówek Oświatowych w Sieprawiu, w skład którego wchodzą: oddziały przedszkolne, klasy 1-8 szkoły podstawowej oraz oddziały gimnazjalne, gościł  Naukobus z Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie.
Wystawę obejrzało 743 uczniów,  w tym spoza szkoły – 236 uczniów w wieku od 7 do 15 lat. Towarzyszyło im 50 nauczycieli.
Uczniowie wchodzili w grupach obejmujących poszczególne przedziały wiekowe pod opieką nauczycieli. Liczebność grup i opieki dostosowano do naukobusowego regulaminu.
Najbardziej zaciekawiła uczniów kula plazmowa ze względu na spektakularne wyładowania elektryczne, dobrze sprawdzały się doświadczenia dotyczące fali dźwiękowej, a także ruchome obrazy. Uczniów klasy siódmej zaciekawił także model człowieka do składania – dotyczy tego podstawa programowa z biologii.
Uczniowie stwierdzili, że podobały im się efekty słuchowe i w szczególnie doświadczenie złudzeń optycznych. Ocenili wystawę jako: inspirującą, ciekawą, dostarczającą wrażeń, była dla nich nowością, pomimo, ze niektórzy z nich zwiedzali z wycieczka szkolną Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczniowie docenili interaktywność doświadczeń, uznali wystawę za pouczającą, a przede wszystkim „fajną”.
Podczas zwiedzania uczniowie poznali zachowanie przedmiotów w próżni, wyładowania elektryczne w kuli plazmowej, szybkość reakcji, słyszenie dźwięków, widzenie barw, dowiedzieli się od czego zależy szybkość ruchu, jak powstaje film,
Eksponaty interaktywne bardzo wspierają proces nauczania,  w namacalny sposób pokazują zjawiska fizyczne, także te dotyczące biologii człowieka. Proste w obsłudze, z prostymi instrukcjami (jednak niechętnie czytanymi przez dzieci) bardzo zaangażowały uczniów – zawsze działanie jest lepsze od poznawania zjawisk tylko w opisie. Bardzo ważne jest to, że uczniowie samodzielnie poznają i wykonują poszczególne eksperymenty. Mogą dotknąć, zakręcić, przesunąć, złożyć,  własnymi rękami wykonać eksperyment, samodzielnie wymyślić, udoskonalić i, wreszcie, się nauczyć. Obecnie obserwuje się, że dzieci na bardzo krótki czas są w stanie skupić uwagę na danym zjawisku. Preferują najpierw działanie, a nie czytanie instrukcji, więc tego rodzaju interaktywne stanowiska eksperymentalne sprawdzają się idealnie.
Oczywiście chcielibyśmy mieć w naszej szkole chociaż po jednym (a najlepiej po kilka) takich zestawów, jakie przyjechały do nas w Naukobusie.


ZPO Siepraw